Jaarlijks 155 miljoen ophalen is onmogelijk

Dat jaarlijks 155 miljoen wordt opgehaald door oldtimers te gaan belasten valt te betwijfelen. Bij de berekening is volstrekt geen rekening gehouden met het (on)voorspelbare gedrag van mensen.

Oudere auto's die worden gebruikt voor dagelijks gebruik zullen niet interessant meer zijn (dit is in feite volgens sommigen de aanstichter van het probleem). Er zijn naar schatting de laatste jaren (periode 2005 t/m 2012) circa 50.000 auto's geimporteerd. In heel 2011 zijn er 18.600 auto's geïmporteerd. Het totale aantal (niet geschorste) oldtimers in Nederland is circa 300.000 op een totaal van bijna 8 miljoen.

De liefhebbers zullen het volgende gaan overwegen: Schrappen of verkopen. De verkoop van veel oldtimers leidt direct tot waardevermindering en kapitaalvernietiging. Handelaren en onderhoudsbedrijven gaan failliet. Als de groep die nu dagelijks in een belastingvrije auto rijdt uitstapt (aangenomen dat dit circa 30.000 geïmporteerde auto's zijn), dan houden we 270.000 auto's over die jaarlijks 155 miljoen euro dan moeten gaan betalen. Een ingewikkelde methode moet natuurlijk ook uitgevoerd worden en dit kost ook geld en dit gaat weer ten koste van de opbrengsten. Een voorzichtige schatting is dat (als de plannen daadwerkelijk worden doorgezet) ruim 120.000 autos'worden geschorst voor het eerste jaar. Van de 150.000 overgebleven auto's moet dan ruim 150 miljoen worden opgehaald. Dit lijkt een onmogelijke taak.

Dit alles houdt dit in dat de echte liefhebbers straks weer een wetswijziging tegemoet zullen zien. Waar houdt het op?

Als de Nederlandse regering echt wanhopig is dan wordt de gehele discussie gewoon opzij gezet en de MRB of houderschapsbelasting voor iedereen ingevoerd.